Friday, May 18, 2012

İradeyi Güçlendirmek İçin 3 Strateji

Özellikle diyetteyken birçok kadın kocaman bir paket çikolataya Laura Branigan'ın ''You take my self, you take my self control...'' (''İrademi elimden alıyorsun...'') şarkısını adayabilir. (Şarkıyı bu yazıyı okurken dinlemek isterseniz aşağıdan çalabilirsiniz. :) ) Öz iradesini sevgilisinin elinden aldığından şikayetçi olan Laura Branigan'ın durumuna hepimiz, gün içinde stresin, diyetin, ve daha başka birçok kısıtlamanın etkisiyle düşebiliyoruz.


Peki neden bazı insanlar diyet süresi boyunca atanmaya aday bir asker gibi her denileni yerine getirirken, bazılarımız da elimize ne geçtiyse onu yemek ve bitirmek istiyoruz?

Elinize bir kase bişey geçti mi hepsini bitirmek mi istiyorsunuz?

Gerçekten de bazı insanlar daha iyi bir özdenetime sahipler: Diyetlerinin gereklerini daha iyi uygularlar, sporlarını aksatmazlar, işlerini bırakıp gezmeye gitmezler ve birileri onları ajite etse de hemen sinirlenip bağırıp çağırmazlar. Peki kimimizin irade, kimimizin özdenetim diye adlandırdığı bu özellik genetik mi?

Özdenetim biyolojik birçok altyapının oluşturduğu psikolojik bir özellik. Ancak kısmen genetik olması, sizin kendinizi bu konuda geliştiremeyeceğiniz anlamına gelmiyor. Diyette olsun, öfke kontrolünde olsun, üşengeçliği yenmekte olsun öz iradenizi geliştirmek için 3 stratejiyi yazacağım size:

1. Neden kendinizi kontrol edemediğinizi düşünün.  Hayatlarımız stresli. Ailemize, patronumuza, annemize babamıza, dostlarımıza karşı sorumluluklarımız varken, bir de kendimize karşı sorumlu olmamız zorlayıcı olabiliyor. Bir senaryo düşünün, tüm gün zorlu bir proje üzerinde çalışmışsınız, üstünüzde patronunuzun baskısı, işten çıkınca yemeğe gideyim diyorsunuz. Ame en küçük pizza yerine orta boyu söyleyip hepsini bitiriyorsunuz ve bu sefer de şişkinlikten kendinizden rahatsız oluyorsunuz. ''Hem çok yedim, hem de spora gitmedim.'' diyip iyice kızıyorsunuz kendinize. Ama kendinizi suçlayabilir misiniz? Eğer kararlarınızda sizin nelerin etkilediğinin farkına varmazsanız bu çıkmaza düşersiniz.

2. Bir mola verin. Tam orta boy pizzayı ısmarlayacakken kendinizi durdurun, bir mola verin. 1. maddeye dönün: ''Neden bunu istedim?'' cevabını kendinize verdikten sonra bir de ''Neden küçük boyu ısmarlayacağım?'' diye düşünün. İyi sonuçlara odaklanmak, insanların iradelerini test eden birşey olduğunda doğru karar vermelerinde önemli bir etken: ''Daha sağlıklı bir yaşam süreceğim (uzun vade) / Mayonun içinde bu yaz daha iyi gözekeceğim. (orta vade) / Küçük boyu yersem kendimi daha sonra kötü hissetmeyeceğim (kısa vade).'' Günlük yaşantımızda bizim irademizi sınayan birçok olayla karşı karşıya kalıyoruz. Bu yüzden karar anında mola vermek, ve genel olarak kafamızı sakinleştirmek ve meditasyon yapmak irademizi güçlendirmekte etkili yöntemler.

Bazen ben de irademi kontrol edeyim derken felsefeye sarıyorum.

3. Hareket biçiminizi değiştirin. İradeyi artırmak için ilginç bir yöntem, güçlü olmayan yönlerimizi kullanıp birşeyler yapmak: Örneğin, baskın olmayan elinizle bilgisayar farenizi kullanın, dişinizi fırçalayın ve belki de yazı yazın 2 hafta boyunca. Bunları yapmak ve başarabilmek irade gerektirir. Bunları yaptıkça disiplininiz artar ve bu disiplin hayatınızın başka yönlerine de yayılır. Duruş biçiminize dikkat etmek bile (dik oturmak, ayaktayken karnınızı içinize çekmek) öz denetiminizi artırır ve baskı altında bile sakin ve kontrolde olmayı öğrenirsiniz.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

paylaşın :)

Get widget